Artikel in de Avro Cultuur magazine van maart 2011.

‘De magie schuilt in de schoonheid van onzichtbare’

In de nieuwe rubriek De Expert komen de mensen achter de schermen aan het woord. We beginnen met lijstenmaker Gregor Simoons.

‘Als jongetje ging ik met mijn vader — die lijstenmaker is — een keer naar het Rijksmuseum. Ergens in de Rembrandtzaal stopte ik bij een schilderij. Op dat moment werd ik bevangen door de schoonheid van de 17e-eeuwse lijst vol ornamenten. Ik dacht: dit wil ik maken. Dat gevoel heeft me nooit meer losgelaten.’
‘Lijstenmaken is een ambacht dat vaak van vader op zoon overgaat. Een opleiding is er niet voor. Het is een driehonderd jaar oude techniek. Een apotheek van geheime recepten, die niemand je wil vertellen. Hoeveel lijm moet er in een verbinding? Wat is de beste manier om te vergulden? Nee, mijn kennis heb ik niet van mijn vader. Die werkt vooral met kant-en-klare frames; schilderij erin, glasplaat erover, klaar. Ik zeg weleens gekscherend: “Mijn vader maakt lijsten voor Opels, ik voor Bentley’s.” Om het vak te leren, heb ik zes jaar gratis voor lijstenmakers gewerkt. Daarna ben ik voor mezelf begonnen.

Ik ben helemaal gek van lijsten, het is een soort ziekte. Ik heb een archief van meer dan tienduizend foto’s en een privémuseum vol met lijstenboeken, authentieke mallen en antiek gereedschap. Het mooie van dit vak is een schilderij en lijst één te maken. Een lijst mag niet te veel opvallen. De magie schuilt in de schoonheid van onzichtbare.’

FAMA20110428-1864‘Mijn collectie antieke mallen heb ik voor een groot deel overgenomen van een man uit een lijstenmakersgeslacht. Hij heeft geen opvolger en wil zijn kindjes onderbrengen bij iemand met dezelfde voor passie voor het vak. Dat gebeurt stukje bij beetje. Hij heeft enorm Amsterdams grachtenpand en elke keer duikt er iets nieuws op. We hebben wekelijks contact en praten dan over lijsten en het leven.’
‘Ik werk voor veel musea van naam, zoals het Rijksmuseum en de Hermitage in Sint Petersburg. Mijn geheim is dat ik de juiste ingrediënten ken, geweldige mallen heb en met de juiste mensen werk. We kunnen echt alles maken. Daarom heeft de Hermitage mij gevraagd om de lijsten voor hun collectie 17e-eeuwse meesters te vervangen. Natuurlijk is dat een grote eer, maar persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit of ik een Rembrandt of een pasfoto inlijst. Ik stop er evenveel liefde in. Bij mij draait het om de lijst.’