Artikel in de Telegraaf van dinsdag 23 november 2010.

door ROSANNEKE JONGBLOED
SPANKEREN, dinsdag
“Onze Rembrandt! En zijn schilderijen mocht ik zomaar aanraken, dat is toch bijzonder!” Lijstenmaker Gregor Simoons, naar eigen zeggen ‘compleet doorgeslagen’ als het om lijsten gaat, staat voor de uitdaging van zijn leven. Want uitgerekend hij, een lijstenmaker met een atelier in het kleine Gelderse dorpje Spankeren, is door het wereldberoemde museum De Hermitage in het Russische St. Petersburg gevraagd om lijsten te maken voor twintig schilderijen uit zijn collectie.
En wat voor schilderijen… Het gaat ook nog eens om zeventiende-eeuwse kunstwerken van Rembrandt en andere Hollandse meesters. Wie Simoons ontmoet, heeft het al heel snel door: dit is een rasechte lijstenfanaat. “Als ik naar een museum ga, kijk ik alleen maar naar lijsten en niet naar de schilderijen”, vertelt hij eerlijk. “Ik ben dan ook heel druk met foto’s maken. Dan zie je de andere bezoekers kijken van: is die vent gek of zo?!” lacht Simoons.
Uit alle lijstenmakers van de wereld koos De Hermitage hem uit voor een speciale klus: het maken van lijsten voor twintig schilderijen van zeventiende-eeuwse Hollandse meesters, waaronder drie Rembrandts. Het is een geschenk van de Stichting Vrienden van de Hermitage Nederland. Simoons reisde recent zelf naar St. Petersburg om alle schilderijen op te meten. “Ik dacht: daar kan ik mooi inspiratie opdoen. Maar dat viel even tegen! Alle oorspronkelijke, zwarte lijsten waren verdwenen, die zijn in de oorlog verbrand in de kachels en vervangen door gouden lijsten, want dat was toen de mode”, aldus de lijstenmaker.

En dat terwijl vooral de veelal donkere schilderijen van bijvoorbeeld Rembrandt veel beter uitkomen met een zwarte lijst, zo doceert Simoons. “Een gouden lijst leidt af, terwijl een zwarte lijst je echt het schilderij inzuigt. Het geeft veel meer diepte en je ziet veel meer details. Weinig mensen realiseren zich dat, maar een goede lijst is essentieel voor een schilderij! Ik kijk altijd met welke kleur lijst het schilderij het meest tot zijn recht komt.” Gelukkig ziet De Hermitage nu ook in dat zwart beter is dan goud voor de zeventiende-eeuwse Hollandse meesters.
Aan zijn driedaags bezoek aan het museum heeft hij leuke anekdotes overgehouden. “Ik liep daar door die zalen en ineens zie ik een Rembrandt hangen met een afschuwelijke lijst. Het leek wel alsof de hoeken met kauwgom waren beplakt!”, vertelt Simoons. Ondanks dat deze Rembrandt niet bij zijn opdracht hoorde, wist hij met zijn kreten van afschuw de medewerkers van het museum wel zover te krijgen dat ze het schilderij direct van de muur haalden en naar de restauratieruimte brachten, in afwachting van een nieuwe, Nederlandse lijst. “Het is een hele bijzondere ervaring om een Rembrandt vast te houden. Natuurlijk moet je wel steriele handschoenen aan, en staan er drie mensen om je heen om je op je vingers te kijken… Maar wie kan nou zeggen dat hij een Rembrandt heeft vastgehouden?”

Bekijk ook de film over de Hermitage

BRON: De Telegraaf